Kamuda Stratejik Planlar etkin bir yönetim aracı olduğu için yapılmalıdır
Günümüzde özellikle stratejik plan kavramı bir dejenerasyon süreci geçirse de yönetim bilimi açısından yöneticilere güç katan önemli bir araç olmaya halen devam etmektedir. Stratejik Planların kamu kurumları için yasal bir zorunluluk olması ve bir çok kurumun da bunu yasal zorunluluğun yerine getirilmesi için yapması bu konuda ve bir çok yöneticinin sürece dahil olmaması stratejik planının genel manada önemini yitirmesine neden olmuştur.
Kamuda Stratejik Planlarla İlgili Ne yapılabilir?
Öncelikle belirtmek gerekir ki Stratejik planlar kurumların kendi çalışanları tarafından hazırlanır. Alınan hizmetler bu planın daha iyi, geniş katılımcı, uygulanabilir bir plan olmasına katkı sağlamak içindir. Stratejik planlarla ilgili olarak kamuda danışmanlık hizmetine bir sınırlama getirilmiştir. Bunun en önemli nedeni bu sürecin yasal bir zorunluluk için yerine getirilmesi, emek ve zaman harcanmadan kopyalanmış planların yapılmaya başlanması ve bunun da kabul görmesinden kaynaklanmaktadır. Mevzuatın izin verdiği ölçüde stratejik plan bir bütün olarak hazırlık çalışmalarından önce önemli görülen uzun süreli analiz hizmeti ve eğitimler verilebilir.
Stratejik Planın Temel Aşamaları
Stratejik plan kamu ve özel sektörde alt bileşenlerde ayrılan unsurlar olmasına rağmen temelde aşağıdaki ana adımlardan oluşmakta olup bu adımların hepsi birbirine bağlı bir zincir yapısıdır.
- Hazırlık Çalışmaları ve Sürecin Planlanması
- Mevcut Durum Analizi
▶︎ Katılımcılığa Yönelik Çalışma Gruplarının Oluşturulması
▶︎ Kurum İçi Analizler
◉ Kurum İçi Analiz
◉ İç Paydaşlar ve İç Paydaşların Beklentilerinin Analizi
◉ Geçmiş Planlar ve Analizi
▶︎ Kurum Dışı Analizler
◉ Dış Çevre Analizi
◉ Dış Paydaşların Tespiti ve Dış Paydaş Beklentilerinin Analizi
◉ Üst Planlarla Uyum
◉ Diğer Kurumlarla Kıyaslamalar
▶︎ Analizlerin Değerlendirilmesi
◉ SWOT Analizi
◉ PEST Analizi
- Kurumun Gelecek Öngörüsünün Oluşturulması
▶︎ Misyon, Vizyon, Temel Değerler
- Gelecek öngörüsünün somutlaştırılması
▶︎ Kurumsal amaç, hedef, strateji, risk ve göstergelerin oluşturulması
- Maliyetlendirme ve sürdürülebilirlik